Thursday, December 5, 2013

Kenali Punca Jerawat Anda!!!

1. Hormon adalah pemain utama untuk flare-up jerawat semasa kali haid dan kehamilan.

2. Pil Kawalan kelahiran. Mula mengambil atau berhenti pil kawalan kelahiran boleh menyebabkan jerawat.

3.Kehadiran sebum (minyak) yang lebih dalam folikel menimbulkan kebarangkalian tersumbat berlaku, dan yang kemudian menyebabkan jerawat.

4. Tekanan (stress) . Tekanan boleh menyebabkan pengeluaran hormon seperti kortisol. Apabila paras hormon ini mengeluarkan kelenjar minyak kulit untuk mengembangkan, dan yang kemudiannya merembeskan minyak tambahan. Ini rantai "peristiwa" menyebabkan whitehead, blackhead dan jerawat.

5. Make-up mempunyai keupayaan untuk menyumbat liang-liang pori, jadi harus cuci sebersih2nya bagi mengelakkan liang pori tertutup.

6. Dos Vitamin terlalu tinggi. Vitamin adalah baik untuk badan yang sihat, tetapi mengambil lebihan vitamin boleh menyebabkan jerawat. Vitamin ini adalah hebat untuk kulit yang sihat kelihatan, tetapi elakkan penggunaan berlebihan.

7. Pengambilan Pil Kurus & Diet yang tinggi dalam karbohidrat tertapis dan gula sebenarnya boleh memburukkan lagi keadaan jerawat bagi sesetengah orang.

8. Memicit jerawt. Bakteria pada kuku menyebabkan jangkitan ke dalam kulit dan menyebabkan parut berlaku.

9. Faktor-faktor alam sekitar seperti Kelembapan Tinggi dan Pencemaran. Kelembapan yang tinggi menyebabkan kulit membengkak. Pencemaran adalah buruk bukan sahaja untuk kulit, tetapi untuk kesihatan anda secara menyeluruh.

10. Gen. Ahli keluarga boleh menjadi penghidap jerawat. Dalam kes ini, jerawat diwarisi.

Pernahkah terfikir bagaimana cara mengecutkan jerawat jika punca-punca tersebut memang tidak dapatkan dielakkan dari hidup anda??
SMS/WHATSAPP ke 019-3444331

No comments:

Post a Comment